Početna.Auto elektronika.Auto usluge.Auto podrška.
Mobitel: +385 98 730 222
Email: elmat@elmat.hr
ELMAT Servis i Trgovina
A.Mihanovica 43   43000 Bjelovar
Mob:+385 98 730 222
mail: dragec1804@gmail.com

Osamdesetih godina prošlog stoljeća pojavili su se elektronski sklopovi koji do tada nisu bili u auto industriji,klasičan "karburator" sistem ubrizgavanja goriva dobio je konkurenta,to je bio elektronski sistem za ubrizgavanje.Prvo su ti sistemi oponašali sistem rada karburatora ali kasnije počeli su se kretati u sasvim novom pravcu.Tako je nastao ECU(Engine Control Unit) ili jedinica za kontrolu rada motora.Ta jedinica ima za zadatak da na osnovu brojnih senzora rasporedjenih po motoru izračuna koliko treba goriva motoru u datom trenutku i da omogući isporuku istog.To je bio primarni zadatak ECUa,kasnije je ECU počeo da kontroliše i momenat paljenja smjese,pritisak turbo punjača kao i brojne druge periferije koje nisu tema za ovu našu priču.


Poslije gore napisanog uvoda,sada se može reći da je chip tuning metoda kojom se mijenjaju tvornički parametri vezani za količinu goriva,momenat paljenja kao i pritisak nadpunjenja,ishod ovih radnji je povećanje obrtnog momenta i povećanje snage motora.Postoji nekoliko metoda kojima se može promijeniti tvornička postavka parametara u samom ECU-u:
 

1.Stari motori do otprilike '87 koji su imali kontrolnu jedinicu,nisu se mogli "čipovati",oni su imali elektronske komponente koje fizički nisu dozvoljavale upisivanje ili mijenjanje parametara.Oni zapravo nisu ni imali chip vec samo jedan program rada.

 

2.Većina motora od otprilike 1987 pa do 1994 imaju u DIL EPROMU upisane informacije o kontroli motora.EPROM je elektronska vrsta memorije koja nedozvoljava prepravljanje ali se moze izvaditi orginalni modul i staviti novi EPROM i tako promijeniti standardne postavke.Mana ove metode je rastavljanje ECU-a da bi se izvršila supstitucija EPROM modula.Dobra je stvar zato što u svakom trenutku možete vratiti svoj standardni EPROM zamjenom modula.

 

3.Neki motori od otprilke 1994 do 1998 imaju takodje EPROMe ali novije generacije u PLCC kućištu.Postupak je isti kao i za gore navedenu proceduru. PLCC EPROMi nemaju prozorčić na tijelu koji inače sluzi za brisanje eproma pod UV lampom.Trebali bi da garantiraju veću brzinu rada kao i veću pouzdanost. Kao sto je već rečeno ECU se mora rastaviti da bi se ubacio novi modul.

 

4.Većina motora od 1998(9) pa do danas ima elektronsku memoriju tipa FLASH koja se moze prepravljati.Chip tuning koji se radi na ovakvim autima zove se OBD ili tuning preko kabla.Kod ove metode nema rastavljanja ECUa, prepravljanje se vrši softwerom preko OBD konektora za dijagnostiku. Mana ove metode je što bez stručnog lica nemožete vratiti standardne postavke.

 

5.Neki motori od 2003(4) moraju da se rade preko BDM konektora koji se nalazi u samom ECU.To znači da se kompjuter mora izvaditi iz auta i jedino tim postupkom je omogućeno čitanje/pisanje po sadržaju memorije.

Chip tuning je najbrži,najjednostavniji,najsigurniji i naravno najjeftiniji postupak kojim možete vašem ljubimcu da podarite još dodatne snage.Zavisno od vrste motora (dizel,benzin,turbo dizel,turbo benzin) varira učinkovitost chip tuninga.Turbo motori (dizeli i benzinci) imaju najveći stepen poboljšanja performansi i on je otprilke 25% dok obični atmosferski motori imaju oko 10%.


Šta se dešava sa potrošnjom? U većini slučajeva ostaje ista ili čak manja ako se auto umjereno agresivno vozi.Kod visoko forsirane vožnje potrošnja je veća nego prije chip tuninga što je rezultat povećanja snage motora.Potrošnja se maksimalno može povećati u postotcima shodno dobitku snage pri ekstremnom režimu vožnje.Kod svakodnevne vožnje nema promjena potrošnje.

 

Šteti li chip tuning motoru? Sama tvornica je ostavila prostora da se snaga može po potrebi povećati remapiranjem ECU-a.Većina tvornica u svojoj ponudi motora ima potpuno iste motore kod kojih je jedino razlika u sadržaju chipa u ECU.Tako se tržistu nudi veći broj motora koji se razlikuju u snazi,a razlika je dobijena tvorničkim chip tuningom.Sto se tiče atmosferskih motora kod njih chip tuning može samo da poveća vijek trajanja motora jer obogaćuje smijesu i time smanjuje EGT odnosno temparaturu na ispuhu. Efekat chip tuninga na ovakvim motorima je više nego pozitivan.Kod turbo motora stvar je malo kompliciranija.ECU kod njih kontroliše i pritisak turbine tako da se tuningom osim goriva moze povećati i količina zraka,samim tim je i razlika u dobitku na snazi veća u odnosu na obične motore.Pretjeranim povećavanjem pritiska turbine može doći do mehaničkog uništenja motora pa je umjerenost najveći prijatelj turbo chip tuninga.Kod ispravnog uredjenja remapiranja nema štetnih efekata po motor.

Zašto onda tvornica nije izvukla svu moguću snagu iz motora? Ima više razloga.Auto koji tvornica prodaje mora biti testiran na sve moguće geografske i meteorološke uslove,to u stvari znači da tvornici nije bitno hoće li se auto voziti na Tibetu(velika visina) ili na Havajima(nivo mora) ili na Aljasci(niska temp.) ili u Sahari(visoka temp.). On je testiran tako da radi na svim nadmorskim visinama kao i na svim temparaturama zraka bez obzira na vlažnost i tlak.Da bi to postigli oni rade optimizaciju software-a u ECU a ne maximizaciju,tj. uzimaju postotak snage da bi dobili apsolutnu sigurnost u radu motora pod svim uslovima.Još jedan od razloga je ECO norma koja se mora poštovati,kad je motor nov chip tuning ne remeti količinu štetnih materija u ispušnim plinovima,ali kako motor stari(više prelazi) pojavljuju se problemi sa štetnim materijama.Da bi tvornica produžila upotrebljivost u sklopu ECO normi radi opet optimizaciju i time motor duže ostaje u granicama koje su propisane za ECO standard.

 

Chip tuning