ELMAT Servis i Trgovina
A.Mihanovica 43 43000 Bjelovar
Mob:+385 98 730 222
mail: dragec1804@gmail.com
Osamdesetih godina prošlog stoljeća pojavili su se elektronski sklopovi koji do tada
nisu bili u auto industriji,klasičan "karburator" sistem ubrizgavanja goriva dobio
je konkurenta,to je bio elektronski sistem za ubrizgavanje.Prvo su ti sistemi oponašali
sistem rada karburatora ali kasnije počeli su se kretati u sasvim novom pravcu.Tako
je nastao ECU(Engine Control Unit) ili jedinica za kontrolu rada motora.Ta jedinica
ima za zadatak da na osnovu brojnih senzora rasporedjenih po motoru izračuna koliko
treba goriva motoru u datom trenutku i da omogući isporuku istog.To je bio primarni
zadatak ECUa,kasnije je ECU počeo da kontroliše i momenat paljenja smjese,pritisak
turbo punjača kao i brojne druge periferije koje nisu tema za ovu našu priču.
Poslije gore napisanog uvoda,sada se može reći da je chip tuning metoda kojom se
mijenjaju tvornički parametri vezani za količinu goriva,momenat paljenja kao i pritisak
nadpunjenja,ishod ovih radnji je povećanje obrtnog momenta i povećanje snage motora.Postoji
nekoliko metoda kojima se može promijeniti tvornička postavka parametara u samom
ECU-u:
1.Stari motori do otprilike '87 koji su imali kontrolnu jedinicu,nisu se mogli "čipovati",oni
su imali elektronske komponente koje fizički nisu dozvoljavale upisivanje ili mijenjanje
parametara.Oni zapravo nisu ni imali chip vec samo jedan program rada.
2.Većina motora od otprilike 1987 pa do 1994 imaju u DIL EPROMU upisane informacije
o kontroli motora.EPROM je elektronska vrsta memorije koja nedozvoljava prepravljanje
ali se moze izvaditi orginalni modul i staviti novi EPROM i tako promijeniti standardne
postavke.Mana ove metode je rastavljanje ECU-a da bi se izvršila supstitucija EPROM
modula.Dobra je stvar zato što u svakom trenutku možete vratiti svoj standardni EPROM
zamjenom modula.
3.Neki motori od otprilke 1994 do 1998 imaju takodje EPROMe ali novije generacije
u PLCC kućištu.Postupak je isti kao i za gore navedenu proceduru. PLCC EPROMi nemaju
prozorčić na tijelu koji inače sluzi za brisanje eproma pod UV lampom.Trebali bi
da garantiraju veću brzinu rada kao i veću pouzdanost. Kao sto je već rečeno ECU
se mora rastaviti da bi se ubacio novi modul.
4.Većina motora od 1998(9) pa do danas ima elektronsku memoriju tipa FLASH koja se
moze prepravljati.Chip tuning koji se radi na ovakvim autima zove se OBD ili tuning
preko kabla.Kod ove metode nema rastavljanja ECUa, prepravljanje se vrši softwerom
preko OBD konektora za dijagnostiku. Mana ove metode je što bez stručnog lica nemožete
vratiti standardne postavke.
5.Neki motori od 2003(4) moraju da se rade preko BDM konektora koji se nalazi u samom
ECU.To znači da se kompjuter mora izvaditi iz auta i jedino tim postupkom je omogućeno
čitanje/pisanje po sadržaju memorije.
Chip tuning je najbrži,najjednostavniji,najsigurniji
i naravno najjeftiniji postupak kojim možete vašem ljubimcu da podarite još dodatne
snage.Zavisno od vrste motora (dizel,benzin,turbo dizel,turbo benzin) varira učinkovitost
chip tuninga.Turbo motori (dizeli i benzinci) imaju najveći stepen poboljšanja performansi
i on je otprilke 25% dok obični atmosferski motori imaju oko 10%.
Šta se dešava sa potrošnjom? U većini slučajeva ostaje ista ili čak manja ako se
auto umjereno agresivno vozi.Kod visoko forsirane vožnje potrošnja je veća nego prije
chip tuninga što je rezultat povećanja snage motora.Potrošnja se maksimalno može
povećati u postotcima shodno dobitku snage pri ekstremnom režimu vožnje.Kod svakodnevne
vožnje nema promjena potrošnje.
Šteti li chip tuning motoru? Sama tvornica je ostavila prostora da se snaga može
po potrebi povećati remapiranjem ECU-a.Većina tvornica u svojoj ponudi motora ima
potpuno iste motore kod kojih je jedino razlika u sadržaju chipa u ECU.Tako se tržistu
nudi veći broj motora koji se razlikuju u snazi,a razlika je dobijena tvorničkim
chip tuningom.Sto se tiče atmosferskih motora kod njih chip tuning može samo da poveća
vijek trajanja motora jer obogaćuje smijesu i time smanjuje EGT odnosno temparaturu
na ispuhu. Efekat chip tuninga na ovakvim motorima je više nego pozitivan.Kod turbo
motora stvar je malo kompliciranija.ECU kod njih kontroliše i pritisak turbine tako
da se tuningom osim goriva moze povećati i količina zraka,samim tim je i razlika
u dobitku na snazi veća u odnosu na obične motore.Pretjeranim povećavanjem pritiska
turbine može doći do mehaničkog uništenja motora pa je umjerenost najveći prijatelj
turbo chip tuninga.Kod ispravnog uredjenja remapiranja nema štetnih efekata po motor.
Zašto
onda tvornica nije izvukla svu moguću snagu iz motora? Ima više razloga.Auto koji
tvornica prodaje mora biti testiran na sve moguće geografske i meteorološke uslove,to
u stvari znači da tvornici nije bitno hoće li se auto voziti na Tibetu(velika visina)
ili na Havajima(nivo mora) ili na Aljasci(niska temp.) ili u Sahari(visoka temp.).
On je testiran tako da radi na svim nadmorskim visinama kao i na svim temparaturama
zraka bez obzira na vlažnost i tlak.Da bi to postigli oni rade optimizaciju software-a
u ECU a ne maximizaciju,tj. uzimaju postotak snage da bi dobili apsolutnu sigurnost
u radu motora pod svim uslovima.Još jedan od razloga je ECO norma koja se mora poštovati,kad
je motor nov chip tuning ne remeti količinu štetnih materija u ispušnim plinovima,ali
kako motor stari(više prelazi) pojavljuju se problemi sa štetnim materijama.Da bi
tvornica produžila upotrebljivost u sklopu ECO normi radi opet optimizaciju i time
motor duže ostaje u granicama koje su propisane za ECO standard.
Chip tuning